Over dienstencheques

Heb je besloten dat je wat hulp in het huishouden kan gebruiken? Welkom bij Daenens!  Onze consulenten staan klaar. Ze luisteren aandachtig naar welke hulp je precies zoekt en stellen graag een geschikte oplossing voor. Hieronder vind je alle informatie over hoe je onze huishoudhulpen vergoedt met dienstencheques.

Over dienstencheques

De gewestelijke prijsvariatie wordt veroorzaakt door de specifieke subsidieregelingen en beleidskeuzes in de verschillende gewesten. Het doel van de dienstencheques is om huishoudelijke hulp toegankelijker te maken, maar de kostprijs kan dus wel verschillen afhankelijk van je domicilie en hoeveel dienstencheques je wil aankopen.

Dienstencheques bestel je via uitgiftebedrijf Pluxee voor de drie gewesten (Vlaams, Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest).

Stap 1: Vraag eerst een gebruikersnummer aan
Voor je je eerste bestelling kan plaatsen, heb je een gebruikersnummer nodig.

Belangrijk:
Bewaar dit nummer goed. Je hebt het nodig als gestructureerde mededeling bij elke bestelling en overschrijving naar Pluxee.

Stap 2: Bestel je dienstencheques
Maak het bedrag over op het juiste rekeningnummer van Pluxee, afhankelijk van je gewest:

  • Vlaams Gewest: BE41 0017 7246 2610
    (Minimum 1 elektronische dienstencheque per bestelling)

  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: BE28 0017 7246 3620
    (Minimum 10 dienstencheques per bestelling)

  • Waals Gewest: BE15 0017 7247 4330
    (Minimum 1 elektronische dienstencheque per bestelling)
    (Minimum 10 papieren dienstencheques per bestelling)

Vanaf 1 januari 2025 kunnen dienstencheques die bijna verlopen niet meer worden ingewisseld voor nieuwe cheques die langer geldig zijn. 

Je kan wel een terugbetaling aanvragen voor (nog geldige) dienstencheques. Dat kan - gratis - via je Beveiligde zone bij Pluxee of door een formulier in te vullen.

Vlaams Gewest Waals Gewest Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Dit zijn momenteel* de aankoopprijzen van dienstencheques:

Vlaams Gewest

  • € 10 per cheque voor de eerste 400 aangekochte dienstencheques per kalenderjaar

  • € 11 per cheque tussen 401 en 500 aangekochte dienstencheques

  • Per gezin van 2 personen komt dit neer op 800 cheques aan € 10 en 200 aan € 11.

Waals Gewest

  • € 10,40 per cheque voor de eerste 175 aangekochte dienstencheques

  • € 11,40 per cheque tussen 176 en 400 aangekochte dienstencheques

  • € 12,40 per cheque tussen 401 en 500 aangekochte dienstencheques

  • Per gezin van 2 personen komt dit neer op 350 cheques aan € 10,40; 450 aan € 11,40 en 200 aan € 12,20

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

  • € 10,20 per cheque voor de eerste 300 aangekochte dienstencheques

  • € 12,40 per cheque voor de volgende 200 aangekochte dienstencheques

  • Per gezin van 2 personen komt dit neer op 600 cheques aan € 10,20 en 400 aan € 12,40

*Gegevens steeds onder voorbehoud van wijzigingen (laatste update: 01/07/2025)

Bij Daenens werken we standaard met elektronische cheques: die zijn milieuvriendelijker, makkelijker en veiliger. Koos je vroeger voor papieren dienstencheques en wil je nu toch overschakelen? Bespreek dat gerust met je consulent. Breng in elk geval je poetsbureau en je huishoudhulp op de hoogte van je omschakeling en pas je betaalprofiel aan in je persoonlijke zone.

Dienstencheques kan je enkel bestellen via een uitgiftebedrijf voor dienstencheques, aangeduid door de regionale overheid. Momenteel is dat het uitgiftebedrijf Pluxee, vroeger Sodexo, voor de drie gewesten (Vlaams, Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest). Pluxee beschikt niet zelf over huishoudhulpen, daarvoor kan je bij Daenens terecht.

Je mag je huishoudhulp inschakelen voor normale huishoudelijke taken, zowel binnen- als buitenshuis.

Checklist van toegelaten schoonmaakdiensten:

  • Poetsen van de privéwoning (stof afnemen, stofzuigen, dweilen ...)

  • Strijken

  • Opruimen

  • Het bed verschonen

  • Een vaatwasmachine leegmaken

  • Een wasmachine draaien

  • Een kast schoonmaken

  • Poetsen van ramen*

  • Rolluiken schoonmaken*

  • Terras kuisen (geen tuinonderhoud)*

  • Dagelijkse maaltijden bereiden

  • Kleine boodschappen doen (te voet of met de fiets in een straal van max. 5 km van de woning)

*Om fysieke klachten te voorkomen, raden we aan om afwisseling te voorzien in deze items op de lijst van huishoudelijke taken.

Je registreert je bij het Gewest dat overeenstemt met jouw domicilieadres. Na de registratie ontvang je van Pluxee je gebruikersnummer.

Bewaar je ontvangen gebruikersnummer zorgvuldig want het wordt ook de gestructureerde mededeling die je moet invullen bij elke overschrijving naar Pluxee. Bovendien moet je het gebruikersnummer ook doorgeven aan je kantoor van Daenens.

Vlaams Gewest Waals Gewest Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Via Pluxee ontvang je na je registratie per e-mail een gebruikersnummer.
Via je identiteitskaart en e-reader of via itsme log je nadien in op je persoonlijke, beveiligde zone via de applicatie ‘Dienstencheques by Pluxee’ of via de website.

In je persoonlijke zone in de website of via de app kan je de volgende verrichtingen doen:

  • Je persoonsgegevens aanpassen (een adreswijziging bv.)

  • Je overblijvend saldo aan dienstencheques raadplegen

  • Je betaalprofiel aanpassen (als je wil overschakelen van papieren naar elektronische cheques)

  • De gepresteerde uren van je huishoud(st)er opvolgen

Is er iets niet duidelijk rond het gebruik van Pluxee, dan helpt je Daenens-consulent je graag verder.

Als je je logingegevens kwijtraakt, moet je Pluxee wel persoonlijk contacteren want door de privacywetgeving kan Daenens die gegevens niet voor jou opvragen. Bel in dat geval Pluxee via deze telefoonnummers, afhankelijk van het gewest waar je woont:

  • In het Vlaams Gewest: 02-401 31 30

  • In het Waals Gewest: 02-401 31 70

  • In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 02-401 31 60

Als je met elektronische dienstencheques werkt, zal je schoonmaakhulp de geleverde prestatie doorgeven via de app van Pluxee of telefonisch, aan de hand van jouw uniek, persoonlijk gebruikersnummer. Je ontvangt daarna van Pluxee automatisch een e-mail met het aantal gepresteerde uren. Eigenlijk hoef je met die e-mail niets te doen als alles oké is. Als je de geleverde dienst niet wil betwisten, wordt de prestatie zonder tegenbericht van jouw kant automatisch bevestigd na 5 werkdagen.

Alle dienstencheques, zowel in papieren als elektronische vorm, zijn 1 jaar geldig in het Vlaams Gewest, 8 maand in het Waals Gewest en 6 maand in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Op papieren dienstencheques zie je de geldigheidsdatum op de cheque zelf staan. Bij elektronische dienstencheques kan je de vervaldatum raadplegen via je persoonlijke zone.

Opgelet: de huishoudhulp mag papieren cheques waarvan de geldigheidsdatum verstreek niet meer in ontvangst nemen.

Als je verhuist, moet je zo snel mogelijk je nieuwe adres doorgeven aan Pluxee (telefonisch of online via je persoonlijke zone) én aan je poetsbureau.

Vanaf de datum van overlijden wordt het profiel van de overleden dienstenchequegebruiker drie maand lang ‘bevroren’.

Tijdens die periode kunnen:

  • Eerder gepresteerde huishoudelijke taken nog bevestigd worden

  • Erfgenamen de terugbetaling van de resterende dienstencheques vragen: neem hiervoor als erfgenaam rechtstreeks contact op met Pluxee en leg hen de overlijdensakte voor.

  • Geen dienstencheques meer besteld worden.

Na drie maanden wordt het gebruikersprofiel definitief geblokkeerd.

Werk je als zelfstandige en werd je recent mama, dan heb je recht op 105 uur moederschapshulp zodra je je professionele activiteiten hervat. Die thuishulp betaal je met de 105 dienstencheques die je ontvangt via het Sociaal Verzekeringsfonds voor zelfstandigen (SVZ) waarbij je aangesloten bent.

Neem contact op met je Sociaal Verzekeringsfonds voor meer info en voorwaarden. Je kan die specifieke dienstencheques ten vroegste aanvragen vanaf je zesde maand van de zwangerschap en tot de laatste dag van de 15de week na de geboortedatum.

Vanaf 1 juni 2025 werd het dienstenchequesysteem volledig digitaal. Dat betekent dat je in Vlaanderen geen papieren dienstencheques meer kunt kopen en alleen nog elektronische dienstencheques kunt gebruiken.

  • Gebruik je al elektronische dienstencheques? Dan verandert er niets voor jou.

  • Gebruik je nog papieren dienstencheques? Dat kan nog maar je kunt sinds 1 juni 2025 geen bijkomende papieren cheques meer kopen. Je kreeg in de loop van 2024 en 2025 alternatieven aangeboden zodat je het dienstenchequesysteem makkelijk blijft gebruiken. Als je een alternatief koos, ontvang je je dienstenchequecommunicatie via e-mail of post. Je kunt ook via een automatische telefoonlijn je portefeuille bekijken, prestaties bevestigen of betwisten.

Wat het digitale systeem je extra biedt:

  • Dienstencheques die je niet gebruikt binnen de 12 maanden, worden automatisch terugbetaald.

  • De inruilwaarde wordt aangepast op basis van de prestatiedatum, zodat de erkende ondernemingen sneller de actuele waarde ontvangen.

  • De prijs van een dienstencheque voor jou verandert niet.

 Meer info: Dienstencheques volledig gedigitaliseerd sinds 1 juni 2025 | Vlaanderen.be

Ben je graag mee met wat er bij Daenens leeft?
Laat je e-mailadres dan achter en we delen ons nieuws met je.
We houden je op de hoogte!

We houden je op de hoogte!

Bedankt voor je inschrijving op onze nuttige en fijne nieuwsbrief. We houden je vanaf nu graag op de hoogte van wat reilt en zeilt binnen Daenens.