Over payroll services
Waarde bedrijfsfiets verplicht op fiscale fiche
Wij verwijzen naar de informatie die wij jullie eerder bezorgden betreffende de verplichting om vanaf inkomstenjaar 2024 het voordeel van alle bedrijfsfietsen op de fiscale fiche te vermelden. Ook voor inkomstenjaar 2025 dient de waarde van het voordeel terug op de fiches te komen.
Vrijgesteld van rsz en bedrijfsvoorheffing
Bedrijfsfiets
Een bedrijfsfiets kan aan werknemers of bedrijfsleiders worden toegekend vrij van RSZ en bedrijfsvoorheffing als deze regelmatig (minstens 10%) gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer.
Fietsvergoeding
Vanaf 1 januari 2025 is de fietsvergoeding fiscaal vrijgesteld tot een maximum van 0,36 EUR per afgelegde kilometer. Het jaarlijks fiscaal vrijgesteld plafond is 3.610 EUR voor het jaar 2025.
Waarom deze extra ficheverplichting?
Forfaitaire aftrek van beroepskosten
Voor werknemers of bedrijfsleiders die kiezen voor de forfaitaire aftrek verandert er niets. Het voordeel van de bedrijfsfiets en de fietsvergoeding blijft onder de bovenstaande voorwaarden vrijgesteld.
Werkelijke beroepskosten
Voor belastingplichtigen die de werkelijke beroepskosten aftrekken, verandert de situatie. Vanaf 2024 worden zij automatisch uitgesloten van de vrijstellingsregeling. De bedrijfsfietsvergoeding en/of het voordeel van de bedrijfsfiets worden dan beschouwd als belastbaar beroepsinkomen tegen het progressieve tarief. Door de waarde van deze voordelen op de fiscale fiche op te nemen, kan de belastingdienst deze direct berekenen. Dergelijke belastingplichtigen kunnen echter de werkelijke kosten van de fiets en de verplaatsingen wel aftrekken.
Geen wijziging in bedrijfsvoorheffing, wel in personenbelasting
De controle of iemand kiest voor de forfaitaire of de werkelijke beroepskosten gebeurt in de fase van de aangifte van de belastingen en niet in het vroeger stadium van de loonberekening.
Anders gezegd: er is nooit bedrijfsvoorheffing verschuldigd op het voordeel van de fiets en de fietsvergoeding, mits bovenstaande voorwaarden gerespecteerd worden. Dat principe geldt zowel voor werknemers als bedrijfsleiders.
Administratieve aanpassingen voor werkgevers
De fichevermelding brengt voor jou als werkgever wel een bijkomende administratie mee.
Immers, telkens wanneer je een bedrijfsfiets ter beschikking stelt aan een werknemer of bedrijfsleider, moet je voortaan het bedrag van het voordeel ervan begroten om aan de nieuwe ficheplicht te voldoen.
Werkelijke waarde
De raming moet gebeuren op basis van de werkelijke waarde van het voordeel. Bij het bepalen van de werkelijke waarde dien je rekening te houden met:
de aard van het aanbod: het voordeel zal verschillen naargelang de verkrijger enkel over een fiets beschikt of daarbovenop ook nog andere voordelen geniet;
de grootte van het aanbod: het voordeel zal uiteraard verschillen naargelang de verkrijger permanent of slechts beperkt over de fiets beschikt;
de waarde van het aanbod: het voordeel zal verschillen naargelang de waarde die steeds inclusief btw moet worden vastgesteld;
de vaststelling van het voordeel: het is aan de werkgever om, voor elk geval afzonderlijk op basis van de feitelijke omstandigheden, het voordeel vast te stellen op zijn werkelijke waarde voor de verkrijger, zodat het overeenstemt met de door hem gerealiseerde besparing.
Concrete voorbeelden van waardebepaling vinden jullie in eerdere nieuwsbrieven op onze website:
Wat verwachten wij van onze werkgevers?
Wij hebben de werkelijke waarde van het voordeel van de bedrijfsfiets voor het eerst bij jullie opgevraagd voor de fiscale fiches inkomstenjaar 2024 (fiches die jullie aan jullie werknemers en bedrijfsleiders bezorgden in het voorjaar van 2025).
Behoudens tegenbericht van jullie, baseren we ons voor de fiscale fiches van het inkomstenjaar 2025 ook op deze gegevens.
Het is echter cruciaal dat jullie ons de werkelijke waarde doorgeven van alle nieuwe bedrijfsfietsen die sinds 1 januari 2025 ter beschikking zijn gesteld aan jullie werknemers en bedrijfsleiders. Ook de gewijzigde waarde van bedrijfsfietsen in 2025 (ten opzichte van 2024) moet worden doorgegeven.
Om de fiscale fiches voor het inkomstenjaar 2025 correct op te stellen, vragen wij jullie om deze nieuwe of gewijzigde gegevens uiterlijk tegen 14 november 2025 aan ons door te geven.
Gerelateerd nieuws
Toon alleBlijf op de hoogte
Ben je graag mee met wat er bij Daenens Payroll Services leeft?Laat je e-mailadres dan achter en we delen ons nieuws met je.