-

Schorsingen van de arbeidsovereenkomst

Vergeet niet de eerste werkloosheidsdag te melden en eventueel het validatieboek in te vullen!

Wij stellen vast dat veel werkgevers nog steeds vergeten om de eerste werkloosheidsdag van hun werknemers te melden aan de RVA en om het validatieboek in te vullen. Daarom brengen we deze verplichtingen nog even in herinnering.

Vergeet ook niet om, bij toepassing van economische werkloosheid, minstens 7 kalenderdagen op voorhand een aanvraag/kennisgeving te doen aan jouw werknemers, de RVA en desgevallend de ondernemingsraad/vakbondsafvaardiging.

Tijdige melding van de eerste werkloosheidsdag

Als je tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen (arbeiders en bedienden) of wegens slecht weer (arbeiders) toepast, moet je de eerste effectieve werkloosheidsdag van de maand elektronisch melden via de portaalsite van de Sociale Zekerheid.

Je moet deze melding doen op de eerste dag van de effectieve schorsing per kalendermaand of op de volgende werkdag. Als je met zekerheid weet dat de werknemer werkloos zal zijn, mag je de melding ook doen op de werkdag die voorafgaat aan de eerste effectieve werkloosheidsdag.

Per maand en per werknemer mag je slechts één melding doen en dit ongeacht het type van tijdelijke werkloosheid.

Bij verkeerde, voortijdige of laattijdige meldingen zal de RVA weigeren om uitkeringen te betalen en dien je loon te betalen voor deze dagen.

Invullen validatieboek

Bij tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken of slecht weer, moet je bovendien een validatieboek bijhouden en invullen. Deze verplichting geldt niet voor de bouwsector.

Het validatieboek geeft de RVA een overzicht van de genummerde C3.2A-kaarten die worden afgeleverd. Je mag immers per maand en per werknemer slechts één genummerde C3.2A-kaart afgeven, ook als zich in de loop van de maand verschillende vormen van tijdelijke werkloosheid voordoen.

Maak je gebruik van een elektronisch controleformulier (eC.3.2), hoef je geen validatieboek meer bij te houden. Op dit ogenblik kan je zelf nog kiezen of je het papieren dan wel het elektronisch formulier gebruikt.

Vanaf 1 januari 2025 zal het elektronisch formulier verplicht worden. Er wordt wel een overgangsperiode tot en met 30 juni 2025 voorzien.

Gerelateerd nieuws

Toon alle
Ben je graag mee met wat er bij Daenens Payroll Services leeft?
Laat je e-mailadres dan achter en we delen ons nieuws met je.