-

Paritair comité

Schoonmaaksector: versoepeling aangifte van werken en aanwezigheidsregistratie

In de infoflash van vrijdag 5 januari en op ons gratis seminarie voor de schoonmaaksector in samenwerking met Absu en Geodynamics brachten we u reeds op de hoogte van de verplichtingen inzake aangifte van werken en Check In and Out voor schoonmaakactiviteiten. Ingevolge de programmawet van 26 december 2022 werd het toepassingsgebied van de registratieplicht in de schoonmaaksector uitgebreid tot: “alle werkgevers en onderaannemers die onderhouds- of reinigingsactiviteiten van onroerende goederen uitvoeren, ongeacht het bedrag van de schoonmaakwerken”.

Recent werd opgemerkt dat er een KB ontbreekt die deze uitbreiding mogelijk maakt. Om die reden stelt de RSZ dat de drempelbedragen zoals ze vóór januari 2024 van toepassing waren, toch gelden voor de aangifte van werken 30bis en bijgevolg op de aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector. Krachtens deze wijziging, overlopen we graag het exacte toepassingsgebied van de aangifte- en registratieplicht.

Aangifteplicht: Aangifte van werken30bis

De verplichte aangifte van werken 30bis is al van toepassing sinds 1 januari 2024. Dit houdt kort in dat werkgevers en onderaannemers die personeel tewerkstellen in de schoonmaak, een “aangifte van werken 30bis” reeds moeten indienen bij de RSZ. Aan de hand van die aangifte, zal er door de RSZ een specifieke QR-code gelinkt aan de “Check in and Out at Work” gegenereerd worden. Deze QR-code kan gebruikt worden om de schoonmaakactiviteiten te registreren.

Registratieplicht: Check in and Out at Work

Zoals meegegeven in onze nieuwsflash van dinsdag 5 maart gaat de registratieplicht pas van kracht op 1 september 2024.

Het aanbieden van de aanwezigheidsregistratie is pas mogelijk, als de aangifte van werken correct werd geregistreerd op de portaalsite van de RSZ. De werkgever mag geen registratie uitvoeren in naam van de medewerker. Het zijn de werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs zelf die zich dienen te registreren in real time op hun werkplaats. Het registreren gebeurt via QR-codescanning op de smartphone. Er moet telkens geregistreerd worden aan het begin van de arbeidsactiviteit en nogmaals aan het einde van de activiteit. Ook de rustpauzes dienen geregistreerd te worden. Het is pas zeker dat de tijdsregistratie in orde is wanneer u in de onlinedienst een bevestiging van het tijdstip van registratie ontvangt. U kijkt dit als werkgever best altijd even na.

Mocht uw werknemer zich willen registreren zonder gebruik te maken van de QR-code of URL, zijn er nog andere manieren mogelijk. Hiervoor verwijzen we u graag door naar de site van de RSZ.

U kan zich ook laten bijstaan door een extern bedrijf. Zij automatiseren het volledige registratieproces zodat u deze niet meer handmatig hoeft uit te voeren via de portaalsite van de RSZ. Ben je nog op zoek naar een registratietool, mail dan gerust naar commercieledienst@hdi.be

Drempelbedragen

Gezien de versoepeling van de voorwaarden en het verkleinen van het toepassingsgebied, is de aangifteplicht en bijgevolg de registratieverplichting slechts van toepassing wanneer:

  • De schoonmaakwerken zonder onderaannemer een waarde hebben van meer dan 30.000 euro;

  • De schoonmaakwerken met 1 onderaannemer een waarde hebben van meer dan 5.000 euro;

  • De schoonmaakwerken met 2 of meer onderaannemers een waarde hebben van minder dan 5.000 euro.

Bron: Portaalsite RSZ

Gerelateerd nieuws

Toon alle
Ben je graag mee met wat er bij Daenens Payroll Services leeft?
Laat je e-mailadres dan achter en we delen ons nieuws met je.