-

Paritair comité

Nieuwe wettelijke verplichtingen voor dienstenchequebedrijven in het Brussels Gewest

Vanaf 1 januari 2025 zijn er enkele nieuwe wettelijke verplichtingen voor dienstenchequebedrijven in het Brussels Gewest. Hieronder worden deze nieuwe verplichtingen uiteengezet.

1. Verandering voor deeltijdse werknemers

Deeltijders moeten voorrang krijgen voor een voltijdse baan of een andere deeltijdse baan dat hun arbeidsstelsel verhoogt.

2. Verplichte minimale werktijd

De gemiddelde contractuele wekelijkse arbeidsduur voor alle werknemers in uw bedrijf moet minstens 20 uren bedragen. Er wordt geen rekening gehouden met bijkomende uren of overuren die sporadisch worden verricht. Deze regeling is pas geldig vanaf het 4e kalenderjaar na erkenning als dienstenchequebedrijf. Indien u pas bent erkent als dienstenchequebedrijf, bent u nog niet verplicht om de gemiddelde arbeidsduur van 20 u te bereiken.

Controle?

De controle gebeurt door het jaarverslag te raadplegen dat naar de gewestelijke overheden moet gestuurd worden en waarin de gemiddelde arbeidstijd wordt vermeld voor elk kwartaal van het jaar n -1.

3. Opleiding

Er moet verplicht een initieel opleidingstraject georganiseerd worden van minstens 9 uren voor nieuwe werknemers die de afgelopen vier jaar niet in de sector hebben gewerkt.

Er zijn enkele criteria verbonden aan deze opleiding:

  • De opleiding moet ingepland worden binnen 6 maanden na ondertekenen van de arbeidsovereenkomst

  • De opleiding moet minstens 3u besteden aan ergonomie.

Voor elke andere voltijdse werknemer moet er jaarlijks minstens 16 uur aan opleiding aangeboden worden. Voor deeltijders wordt dit pro rata berekend, maar mag het nooit minder zijn dan 4 uur per jaar.

De opleidingen kunnen worden aangeboden via verschillende erkende kanalen, zoals het Opleidingsfonds dienstencheques, sectorale fondsen en opleidingscheques.

4. Omkadering en begeleiding

Er dient jaarlijks een gestructureerd omkaderingssysteem opgezet te worden bestaande uit:

  • 1 individueel gesprek

  • 2 persoonlijke groepsgesprekken

Doel:

  • De band tussen het bedrijf en de werknemers versterken

  • De moeilijkheden van het werk bespreken

  • De opleidingsbehoeften vaststellen

Dit is enkel geldig voor bedrijven die ten minste 2000 dienstencheques hebben ingevoerd tijdens het kalenderjaar voorafgaand aan het lopende boekjaar.

Bij indiensttreding en jaarlijks tijdens de collectieve gesprekken moet documentatie verstrekt worden over volgende items:

  • Goede beroepspraktijken

  • Welzijn op het werk

  • Risico’s die inherent zijn aan het werk

  • Ergonomie.

Aan de hand van een ontvangstformulier moeten de werknemers de ontvangst van de informatie bevestigen.

Als werkgever moet u bovendien een aanspreekpunt voorzien dat tijdens de werkuren makkelijk bereikbaar is, zodat de werknemers problemen kunnen melden. Ditzelfde moet ook voorzien worden voor de gebruiker.

5. Bescherming en welzijn op het werk

De werkgever waakt over het welzijn van de werknemers op het werk door de werknemer ter plaatste te begeleiden voorafgaand aan de prestaties of buurtdiensten. Dienstenchequebedrijven moeten dus bijzondere aandacht bieden aan de strikte naleving van de wetgeving inzake welzijn op het werk. Daarnaast wordt de risicoanalyse regelmatig bijgewerkt en gedeeld binnen het bedrijf en door voorzorgsmaatregelen in te voeren, moet u als werkgever pestgedrag of discriminatie voorkomen en verbieden.

6. Sancties

De niet-naleving van de verplichtingen wordt gesanctioneerd met administratieve boetes, waarvan het bedrag wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

Wanneer er wordt vastgesteld dat de verplichtingen omtrent toezicht en opleiding op systematische wijze niet worden nageleefd, bestaat de kans dat uw vergunning wordt ingetrokken, wat het einde van de activiteiten in de dienstensector zou betekenen.

Gerelateerd nieuws

Toon alle
Ben je graag mee met wat er bij Daenens Payroll Services leeft?
Laat je e-mailadres dan achter en we delen ons nieuws met je.