Over payroll services
Mijn werknemer neemt ontslag via e-mail. Wat nu?
Wanneer een werknemer de arbeidsovereenkomst opzegt, dan moeten er een aantal voorwaarden worden nageleefd.
De kennisgeving van de opzegging van de arbeidsovereenkomst moet gebeuren door middel van een geschrift.
De kennisgeving van de opzegging moet het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermelden.
De kennisgeving van de opzegging door de werknemer dient te gebeuren hetzij door afgifte van een geschrift aan de werkgever, hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Als niet voldaan is aan een van de voorwaarden, dan is het ontslag nietig.
Het gebeurt vaker en vaker dat werknemers hun ontslagbrief via e-mail bezorgen aan hun werkgevers. Op zich is dat niet voldoende want het versturen via e-mail voldoet niet aan de kennisgevingvoorwaarde. De beëindiging van de arbeidsovereenkomst door de werknemer moet minstens gebeuren door overhandiging van een geschrift. Die overhandiging vereist dat een duplicaat van het geschrift ondertekend wordt door de werknemer. Op straffe van nietigheid moet de werkgever eveneens het document ondertekenen. De handtekening van de werkgever geldt echter enkel als een bewijs van ontvangst van de betekening.
Bron: Arbrb. Henegouwen (afd. Charleroi), 2 oktober 2023, AR 22/1.612/A
Gerelateerd nieuws
Toon alleBlijf op de hoogte
Ben je graag mee met wat er bij Daenens Payroll Services leeft?Laat je e-mailadres dan achter en we delen ons nieuws met je.