-

Over payroll services, Arbeidsovereenkomsten

Start schooljaar wakkert vraag naar flexibele werktijden aan

Met de start van het nieuwe schooljaar in het vooruitzicht, komen er opnieuw meer vragen voor flexibele werktijden.

Vooral voor werknemers met kleine of schoolgaande kinderen kan het belangrijk zijn om enige flexibiliteit te krijgen m.b.t. de begin- en einduur van de werkdag. Denk bv. maar aan de vraag van een werknemer om op de eerste schooldag later te beginnen en vroeger te stoppen om zijn kind(-eren) zelf naar school te brengen en af te halen.

Ben je als werkgever bereid om aan jouw werknemers een zekere flexibiliteit toe te kennen in het begin- en einduur van de arbeidsdag maar met respect voor zijn wekelijkse werktijden, dan is het systeem van glijdende werktijden de perfecte oplossing.

Wat zijn de wettelijke regels voor glijdende werktijden?

De toepassing van glijdende werktijden wordt geregeld door de Wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk.

Hoe werken glijdende uren?

Glijdende uurroosters bestaan enerzijds uit stamtijden, dit zijn vaste periodes waarbinnen de werknemer verplicht aanwezig moet zijn en ter beschikking moet staan, en anderzijds glijtijden, de variabele periodes waarbinnen de werknemer zelf het begin en het einde van de arbeidsdag kan bepalen, alsook de eventuele voorziene pauzes.

Naast de stam- en glijtijden opgelegd door zijn werkgever, moet de werknemer eveneens een maximale dagelijkse en wekelijkse duur naleven. Deze maximale duur wordt vastgelegd door de werkgever en mag niet meer bedragen dan respectievelijk 9u en 45u. De werkgever kan een lagere grens voorzien.

Zolang de dagelijkse en wekelijkse grenzen worden gerespecteerd, is er geen overloon verschuldigd.

Werknemers met een glijdend uurrooster kiezen zelf hun begin- en eindtijd. Deze individuele keuzevrijheid past uiteraard binnen het door de werkgever vastgestelde kader en met inachtneming van de wettelijke bepalingen.

Wat is de procedure voor het invoeren van een systeem met glijdende werktijden?

Een stelsel van glijdende werkuren kan in de onderneming worden ingevoerd door een wijziging van het arbeidsreglement of via een ondernemings-cao.

In de cao of het arbeidsreglement moeten minstens de volgende zaken worden opgenomen:

  • De gemiddelde wekelijkse arbeidsduur die moet worden gerespecteerd binnen een referteperiode van drie kalendermaanden (of een andere periode, met een maximum van één jaar);

  • De vaste uren waarop aanwezigheid verplicht is (stamtijd);

  • De flexibele uren waarin de werknemer zijn werkdag kan indelen (glijtijd), met een maximum van 9 uur per dag;

  • Het aantal uren dat boven of onder de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur mag worden gewerkt (met een maximum van 45 uur per week);

  • Het aantal uren dat aan het einde van de referteperiode kan worden overgedragen (maximaal 12 uren, eventueel te verhogen via cao).

  • De manier en modaliteiten van de tijdsregistratie (cfr. hieronder)

Wat gebeurt er op dagen dat de arbeidsovereenkomst wordt geschorst?

De feestdagen en andere periodes waarin de arbeidsovereenkomst wordt geschorst, worden gelijkgesteld aan arbeidstijd voor de berekening van de gemiddelde wekelijkse duur gepresteerd door de werknemer.

Die dagen worden geteld op basis van de gemiddelde dagelijkse arbeidsduur vermeld in het arbeidsreglement. Deze duur wordt verkregen door de gemiddelde wekelijkse duur te delen door het aantal werkdagen per week.

Zijn er bijkomende verplichtingen voor de werkgever?

De werkgever die glijdende werktijden wenst toe te passen, moet een systeem van tijdsopvolging invoeren.

De registratie van de werkuren moet niet noodzakelijk elektronisch zijn. Er kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van een prikklok, een Excel-bestand of een timesheet.

Het registratiesysteem moet de identiteit van elke werknemer vermelden en dagelijks de duur van zijn of haar prestaties registreren.

Deze gegevens zijn toegankelijk voor de betrokken werknemer en kunnen door de arbeidsinspectie worden geraadpleegd.

Als werkgever ben je verplicht om deze gegevens gedurende 5 jaar te bewaren.

Sinds 1 juli 2024 kunnen er sancties worden opgelegd bij overtreding van deze regelgeving.

Onze juridische dienst helpt je graag bij het invoeren van glijdende uurroosters. Aarzel dus zeker niet om hen contacteren via juristen.payroll@daenens.be.

Gerelateerd nieuws

Toon alle
Ben je graag mee met wat er bij Daenens Payroll Services leeft?
Laat je e-mailadres dan achter en we delen ons nieuws met je.
We houden je op de hoogte!

We houden je op de hoogte!

Bedankt voor je inschrijving op onze nuttige en fijne nieuwsbrief.

We houden je vanaf nu graag op de hoogte van wat reilt en zeilt binnen Daenens Payroll Services.